Jeg har da også været på Bornholm

Den sidste weekend i august og den første weekend i september bød på et par smutture til Bornholm. Jeg skulle være overdommer ved Bornholmernes udtagelseskonkurrencer til Dansk Politihundeforenings DM-2010, og på den måde kom jeg for første gang på besøg på det vi i Danmark kalder solskinsøen.

PHF-Bornholm klubhus
Bornholm Politihundeforenings klubhus

PHF-Bornholm udsigt
Udsigt fra træningspladsen ved Bornholm Politihundeforenings klubhus

De to weekender bød på ankomst lidt over middag lørdag og afrejse søndag eftermiddag. Men at de to ophold var så korte betød bestemt ikke, at jeg ikke nåede at opleve noget. Jeg fik rigtig mange indtryk og billeder med hjem, og samtidig var jeg sammen med dejlige og rare mennesker, som deler en af mine store interesser: politihundearbejdet og -konkurrencerne.

Se billeder fra kriminal-udtagelsen den 29. august: klik her

Se billeder fra patrulje-udtagelsen den 5. september: klik her

Kriminal-udtagelsen den 29. august

28. august 2010.

Selvfølgelig var jeg en smule spændt på, om alt klappede. Jeg havde bestilt og betalt alt vedrørende transport og indkvartering over "nettet" på den bærbare hjemme på køkkenbordet, og det virkede på en eller anden måde lidt for nemt.
Men det gjorde det. Ikke en eneste tog- eller færgekontrollør studsede over mine billetter som var printet på min lille inkjet printer derhjemme, og koden til dørlåsene på BB-Hotel gav mig uden problemer adgang til et super værelse med både TV, internetadgang og eget bad/toilet.
Så hvis du skal en tur til Bornholm (og ikke absolut behøver at have bilen med) kan jeg varmt anbefale både togtransport og overnatning på BB-Hotel Rønne.

Min rejse til Rønne startede med afgang fra Næstved Station kl.8.33, togskifte på Københavns Hovedbanegård, omstigning fra tog til færge i Ysted i Sverige og så overfart med hurtigfærgen Villum Clausen med ankomst i Rønne Hav kl. 13.15. Hvor svært kan det være!

Villum Clausen drives frem af 2 x 18.000kW gasturbiner/waterjets...

...og jeg siger det bare: de gi'r fremdrift der kan mærkes,
og kølvandsbølger som kan ses. IMPONERENDE!

Denne, min første tur med en "hurtigfærge", gjorde et stort indtryk på mig. Hold da helt op hvor jeg syntes det var spændende.
Efterfølgende har jeg læst mig til at Villum Clausen er bygget i Australien i 2000, den er 86,6 meter lang, 24,4 meter bred og har en dybdegang på 4,035 meter. Den kan medtage ca. 215 personbiler, 2 bagagetog og 1055 passagerer ad gangen, og max-farten er 48 knob/89 km i timen. Det er virkelig noget der vil noget!

Efter en lille times sejlads dukkede Bornholms vestkyst frem...

...og et kvarters tid senere fik jeg mit første indtryk af Rønne.

Med indsejlingen i Rønne Havn var overfarten fra Ystad var ved at være slut...

...og jeg var tæt på at skulle sætte mine første fodaftryk på Bornholm :o)

Jeg havde en aftale med Leif Grønnegaard, tilrettelæggeren af kriminaludtagelsen, om at jeg skulle ringe til ham når jeg var nået frem til mit logi på BB-Hotel Rønne. Han ville så komme og hente mig, så vi kunne se på arealer og genstande til morgendagens konkurrence. Så da jeg var kommet i land traskede den korte tur fra havnen op til Rønnes centrum, fandt mit logi og et øjeblik senere kom Leif og hentede mig.
Vi fik set på arealer og genstande - alt var selvfølgelig i orden - og et par timer senere var jeg tilbage i Rønne centrum igen. De sidste timer af den dag udnyttede jeg til at indsuge indtryk af smukke Rønne:

Havnebakken: Rønne Havn Fyr og Sct. Nicolai Kirke

Strandpromenaden ved Nordre Kystvej

Rønne Lystbådehavnen

Rønne er fyldt med små stille gader...

...med brosten...

...der er brosten alle vegne - og klinker på fortorvene (Hasleklinker?)...

...og der er også telefonbokse (nederst til højre i billedet).

Efter at have travet rundt i et par timer fandt jeg min første favoritbænk i Rønne, og der satte jeg mig og nød udsigten over Rønne Havn. Bænken står på toppen af Havnebakken, lige ud for Sct. Nicolai Kirke, og jeg kan varmt anbefale at du afprøver den, hvis du kommer forbi.
Mens jeg sad og nød dette skønne sted, og mens Villum Clausen kom tilbage til Rønne fra endnu en tur til Ystad, faldt mørket stille og roligt på og en skøn sensommeraften var ved at få ende. Tilbage var kun at få en god nattesøvn, inden næste dags konkurrence.

Villum Clausen sejler ind i Rønne Havn...

...og mørket lader havnens og skibenes lys skabe stemning.

29. august 2010.

Man sover perfekt på BB-Hotel Rønne og kl. 6.45 stod jeg frisk og udhvilet klar til afhentning på P.A. Holms Plads, klar til dagens konkurrence.
Og vejrguderne var med os, derovre på Bornholm. Det holdt tørvejr lige netop indtil at sidste øvelse var blevet afviklet, men så stod regnen også ned "i stænger" i en times tid eller halvanden. Men da jeg kom ombord på Villum Clausen og var klar til at forlade solskinsøen for denne weekend, klarede det op og jeg kunne starte hjemrejsen i det flotteste opklarringsvejr man kan tænke sig.

Vel ombord på Villum Clausen, skyerne gi'r ikke mere regn...

...og jeg var klar til at forlade smukke Rønne for denne gang. Men inden vi lagde fra kaj var der lige tid til endnu et par dejlige oplevelser...

...for ikke alle får placeret sig i den rigtige vognbane...

...og unge måger la'r sig let lokke til at prøve at fange brød...

...som kastes ud fra færgen af bedsteforældre, som gerne vil glæde deres børnebørn...

...denne voksne måge forstod dog brødkunsten - den fangede mere end ét stykke.

Kl. 13.45 vinkede jeg farvel og på gensyn til Bornholm og Rønne...

...og så var det bare fuld fart hjemad.

Kun 3 timer og 47 minutter senere steg jeg af toget på Næstved station. Bornholm ligger altså ikke ret langt væk :o)

Patrulje-udtagelsen den 5. september

4. september 2010.

Rejse og indkvartering var identisk med weekenden før, og igen klappede alt bare! Og denne gang var jeg helt med på hvad, hvor og hvorhen. Jeg følte mig helt rejsesikker.
Jørn Thyge-Nielsen, tilrettelægger af denne weekends udtagelseskonkurrence, hentede mig ved færgen og vi fik hurtigt set på arealer og genstande. Og selvfølgelig var alt igen helt i orden, så jeg havde det meste af eftermiddagen til min rådighed, så jeg kunne udforske Rønne.

Egentlig var det min mening at jeg ville have indkvarteret mig på vandrehjemmet i Rønne på disse to ture, men da jeg tog mig sammen til at bestille, var alt optaget. Heldigvis var der plads til mig på BB-Hotel men jeg havde lyst til at se hvordan området omkring vandrehjemmet så ud, så jeg traskede i den retning. På turen fik jeg pludselig øje på dette:

Kastellet i Rønne

Selvfølgelig var jeg nødt til at udforske det nærmere, og pludselig stod jeg ved indgangen til Forsvarsmuseet i Rønne. Desværre var jeg kommet bare 10 minutter før lukketid, men jeg nåede heldigvis lige at komme ind og se denne imponerende bygning indefra.

Bygningen er et kanontårn som skulle være en del af Bornholms og Rønnes forsvar. Men jeg læste på en planche, at den eneste gang det har været i brug var ved en prøveaffyring hvor det viste sig, at bygningskonstruktionen ikke kunne klare denne belastning. Der var simpelt hen risiko for, at den loftet ville styrte sammen.

Neden for tårnet, bag en vold som dengang lå direkte ud mod vandet, står der i dag tre af engang fire kanoner, som udgjorde en del af Rønne Havns forsvar. I dag ligger Sydhavnen og dens bygninger foran volden og kanonerne, og der skal altså en del fantasi til at forestille sig, hvordan det engang har set ud.

Efter at have kigget på Kastellet og kanonerne, lokkede det dejlige sensommervejr mig længere sydpå. Og pludselig stod jeg med denne skønne udsigt:

Stranden ved Galgeløkken.

Faktisk ligger vandrehjemmet blot ca. 100 m inde i land i forhold til dette sted. Men stranden fristede, så jeg fik aldrig kigget nærmere på det.

Jeg nød til gengæld solen, varmen, det stille vejr, duften af hav og den næsten larmende stilhed. Jeg delte helt sikkert terræn med fuglene på høfterne:

Hvem mon nød livet mest: fuglene eller mig?

Efter nogle timer i selskab med lidt af Rønnes historie og stranden, naturen og fuglene ved Galgeløkken, var det tid til at vende snuden imod et aftenmåltid.

På traveturen tilbage til Rønne centrum kom jeg bl.a. forbi Rønne Sygehus (jeg måtte selvfølgelig lige kigge - jeg er jo fagidiot) og derefter kom jeg op i Rønnes tomme gader. Hold da helt op hvor der er stille i Rønne på sådan en lørdag lige omkring spisetid!

Ro og stilhed...

...i Rønnes tomme gader.

Efter aftensmad og inden sengetid gik jeg en tur ned til den anden af mine favoritbænke i Rønne. Den står på strandpromenaden ved Nordre Kystvej, og her er der virkelig mulighed for smukke solnedgange:

Strandpromenaden ved Nordre Kystvej, Rønne.

5. september 2010.

Efter igen at have nydt en god nattesøvn på BB-Hotel i Rønne, var det tid til det jeg faktisk var kommet for: udtagelseskonkurrencen for patruljeklassen. Jeg blev hentet ved hotellet kl. 6.30 og igen blev det en konkurrencedag i godt selskab og med dejligt sensommervejr.
Jeg var egentlig klar så jeg kunne taget færgen hjemad kl. 13.45, men alt var booket og udsolgt. Så jeg måtte vente til den kl. 17.15 som jeg havde en reservation til, og det gav mig tid til at runde disse to weekender af på min bænk ved strandpromenaden.

Bornholms vestkyst lige nord for Rønne.

Indsejling til Ystad på hjemturen fra Rønne.

Jeg håber bestemt at jeg får tjansen som overdommer på Bornholm igen. Det var to dejlige weekender, og at være sammen foreningskammerater som bor så langt væk, det er var bare dejligt.

Tak til Dansk Politihundeforening - Bornholms afdeling.

Tilbage til galleriet: klik her