Sommerferie

25. juli 2022.

Sommerferien startede tidligt mandag morgen, med at vi kørte mod Kalundborg. Her tog vi færgen over til Ballen på Samsø, vi skulle over og se fugle :o). Og de var klar da vi ankom, klar til et fantastisk show med ugler, falke, ørne i forskellige størrelser. Nej, det var flot, sikke en start på sommerferien. Jeg vil lade billederne tale for sig selv, og så bare anbefale at i tager til Samsø og selv oplever det.

Efter fugleshowet kørte vi lidt rundt for at finde et sted at spise, og endte på en "fortovsrestaurant" i Tranebjerg hvor vi fik en lækker sildetallerken. Så kørte vi nordpå, og på vestkysten var der den dejligste sandstrand man kan tænke sig. Lige en der passede Tristan, så han blev badet godt og grundigt. Turen fortsatte helt op igennem Nordby og til parkeringspladsen på Issehoved. Det var blevet overskyet og trykkende i vejret, noget der kunne minde om tordenvejr. Vi gik op og nød den storslåede udsigt ned over Issehoved strand, og så begyndte det at regne, lyne og tordne. Hurtigt fortrak vi til bilen, og der sad vi så, kørte lidt med vinduesviskerne, og nød en medbragt øl i dette herrens vejr.
Efter en halv times tid blev vi enige om at køre sydpå, vi skulle tjekke ind på vores værelse. Men så kunne Caddy'en ikke starte. Den var død, der var ikke mere strøm på!!! Vi gav den lidt betænkningstid, det kan somme tider hjælpe at vente lidt så den kan producere strøm nok til at starte, men det gjorde det altså ikke i dette tilfælde. Så her fik jeg endelig brug for mit SOS-abonnement.
Jeg fik at vide at der ville komme hjælp i løbet af en times tid, hvilket normalt betyder mindst fem kvarter. Men så lang tid gik der slet ikke, efter ca. tyve minutter trillede beredskabschefen ind på parkeringspladsen. Vi fik startet Caddy'en og han ønskede os en fortsat god tur - og vi måtte endelig ringe igen, hvis vi fik behov for det. Det gjorde vi heldigvis ikke :o).
Så kørte vi til Kolby Kås, fik nøglerne til vores "højskole værelse", hvor det viste sig at der, foruden os, kun var et ægtepar og to ældre damer. Det passede os rigtigt fint. Vi fik hentet en flaske vin i Tranebjerg, et par ribenssandwich på vej mod Onsbjerg, fik tøjret hunden til bænken i Kolby Kås - og så sad vi og nød en skøn aften, mens vi spiste og blev helt trætte. Sikke en dag - man bliver godt nok brugt når man er op sommerferie.

26. juli 2022.

Efter en god nattesøvn og et lækkert morgenmåltid på Feriecenteret, som vores "højskole værelse" tilhørte, var vores anden dag startet. Vi skulle med færgen fra Sælvig til Hou lidt senere på dagen, men havde da lidt tid til at se os om på Samsø - nu vi var her.
Først kørte vi til Vesbort Fyr, men der var vi for tidligt på den. Der var ikke åbent for at komme op i fyret endnu, så vi måtte nøjes med at se på omgivelserne og på fyret udefra.

Det er et flot landskab der er på Samsø - meget kuperet med mange bakker. Og så er vejene slet ikke store og brede, hvilket siger sig selv hvis man tænker på at man er på en ø.
Vi kørte en tur op og kiggede på Langør og Stauns Fjord, sikke et roligt område. Derefter kørte vi mod syd, på østsiden af Samsø, og endte i Ballen - lige der hvor der ugen forinden var afholdt Samsøfestival. Jo-da, der var meget der skulle ryddes op endnu!
Vores eventyr på Samsø blev rundet af med en bakke jordbær på en parkeringsplads, lige uden for Sælvig - som for øvrigt mest af alt blot ligner en færgeleje.

Så kom vi til Jylland, og efter en lufte-/tissepause til Tristan i en skov ved Horsens, fortsatte vi mod Middelfart. Vi indlogerede os på Hotel Medion som ligger i Snoghøj (på Jyllandssiden), men bare omkring 5 minutters kørsel fra vores næste destination: Bridgewalking.
Jeg havde fået en tur til Bridgewalking i gave af Anette, og nu skulle den indløses. Det var med en vis spænding at jeg gjorde det - ny hofte for bare fire måneder siden, kunne jeg nu klare det? Selvfølgelig kunne jeg da det - det var bare: up and go.
Og det var bare så flot, og en kæmpe oplevelse. Udsigten er utrolig flot, og igennem øresneglen som man får i øret kan man hele tiden høre guidens historier og røverhistorier om området både nær og fjern. Det var klart vejr, så han fortalte f.eks. om ting som vi kunne se helt i Vejle!
Vi så Marsvin, vi hørte om områder i Middelfart. Vi hørte om hvalfagst, vi hørte bådlaug til dette. Vi hørte om broens historie, vi hørte om de tog der passerer broen hvert 7. minnut. Vi hørte om alt muligt. Det ville være rart hvis en anden havde været med, så man kunne dele - måske skal jeg invitere Anette :o). Det tager kun to timer.

Godt der ikke var så langt fra Bridgewalking til Hotel Medion, vi kunne lige nå at få en god portion aftensmad inden dagen var slut.Sikke en dag - man bliver godt nok brugt når man er op sommerferie.

27. juli 2022.

Vi fik et luksus morgenbord på Hotel Medion, sådan et man kan huske i lang tid efter. Så gik turen ellers til Fjelsted på Fyn, vi havde planlagt at besøge Tristans opdrættere. Sikke en overraskelse vi gav dem. De havde tre løbske tæver i huset, så de skulle lige lukkes væk inden Tristan kom ind. Det var et hyggeligt gensyn, og jeg håber vi får mulighed for at kommer igen lige pludselig. Tak Karl og Gitte for gensynet og for drømmekagen.

Ditlevsdal Bison Farm var vores næste stop, og vi kom ud at køre på de små fynske veje. Men med mobilens GPS fandt vi hurtigt frem til stedet, og vi gik ind og så os omkring. Hurtigt fik vi lavet om på vores bookede tid til en time tidligere, og det var fint-fint. I løbet af omkring et kvarter sad vi på vognen, der skulle fragte os ud imellem bisonerne.
Det var rigtigt spændende og interessant at komme ud, så tæt på bisonerne. Vi hørte om deres liv på "prærien" og om at de bliver brugt til kødavl. Tja, det gør de vel, det er nok i bund og grund hele idéen at holde dem. Men det var flot  at besøge stedet.
Vi ville gerne have lidt at spise før vi kørte videre, og det kunne vi da også godt få. Vi fik en Bisonburber i deres restaurant, hvilket vist ikke var i vores planer. Men, men - nu var vi her, så hvorfor ikke :o).

Vores forudsatte planer var så, at vi ville have været på Nyborg strand. Altså ikke Nyborg Strand Hotel, men bare Nybort Strand. Men nu kunne vi lugte hjemlige græsgange, og intet andet trak. Nu ville vi hjemad, og ingen strand kunne friste os :o).

Sikke en dag - man bliver godt nok brugt når man er op sommerferie.

Tilbage til galleriet: klik her